BIG FIVE – świadoma mama

Jesz, ale czy jesteś odżywiona? Pijesz, ale czy jesteś nawodniona? Suplementujesz witaminy, ale czy je wchłaniasz, czy dawki są odpowiednie?

W trakcie konferencji  ABC Ginekologii i Położnictwa, w której uczestniczyłam pod koniec 2019 roku poruszony został temat suplementacji kobiet planujących ciążę oraz ciężarnych. Temat podjął prof. Tomasz Paszkowski. Wniosek jest jeden : eliminacja niedoborów żywieniowych = najskuteczniejszy i najtańszy sposób na prewencję błędów rozrodu i patologii ciąży!

Mam wrażenie, że mało się o tym mówi, o ile w ogóle…

Przedstawiam Ci Wielką Piątkę – warto się z nią zaprzyjaźnić 😉

FOLIANY

Każda kobieta wie o tym, że powinna przyjmować foliany = kwas foliowy starając się o dziecko .

Ale czy zdajesz sobie sprawę, że 30-40% populacji europejskiej ma mutację genu MTHFR. W wielkim skrócie nie metabolizuje kwasu foliowego do jego aktywnej formy. Ile z Nas bada się genetycznie???

Stąd ważne abyś wybierając suplement szukała najlepiej takiego który łączy kwas foliowy z aktywnymi folianami. Niestety do tej pory nie powstał lek, który zabezpieczyłby nas przed niedoborem, dostępne są jedynie właśnie suplementy.

Dlaczego suplementacja folianami jest tak ważna?

  • przeciętna dieta kobiety w ciąży pokrywa jedynie 50% zapotrzebowania na kwas foliowy,
  • jego niski poziom w ciąży jest związany z nadpobudliwością dzieci w wieku 8-9 lat,
  • suplementacja folianami redukuje ryzyko wad cewy nerwowej o 72 %!!!!

W Polsce jedynie 23,6% kobiet przyjmuje je przed ciążą, a w tej grupie zaledwie 12% stosuje rekomendowaną dawkę i w zalecanym czasie.

W takim razie pytanie kiedy i ile?

Biorąc pod uwagę, że nie wszystkie ciąże są planowane pewnie idealnie byłoby suplementować kwas foliowy u każdej kobiety w wieku rozrodczym aktywnej seksualnie. Najważniejsze to przyjmować go co najmniej 12 tyg przed zajściem w ciążę w dawce 0,4mg/dobę w przypadku gdy nie jesteś obarczona czynnikami ryzyka.

U kobiet z grupy pośredniego ryzyka :

  • cukrzyca przedciążowa,
  • choroby układu colitis ulcerosa (wrzodziejące zapalenie jelita grubego), celiakia,
  • po operacjach baliatrycznych,
  • ciężarne otyłe,
  • ciężarne dializowane,
  • z niewydolnością wątroby,
  • z obciążonym wywiadem,
  • stosujące używki.

W tej sytuacji zalecana jest dawka 0,8mg/dobę (w tym aktywne foliany) oraz wit B12.

U ciężarnych z grupy wysokiego ryzyka – wady cewy nerwowej w tym również w wywiadzie rodzinnym, zalecana dawka to 5mg/dobę (w tym aktywne foliany) oraz wit B12 w okresie poprzedzającym zapłodnienie i I trymestrze ciąży. W II i III trymestrze oraz w trakcie laktacji zmniejszamy dawkę do 0,8mg/dobę.

DHA

Kolejnym ważnym tematem jest suplementacja DHA (kwasy omega-3).

Istnieją dowody na najwyższym poziomie wiarygodności(A) mówiące o skuteczności DHA w zmniejszeniu ryzyka przedwczesnego porodu.

Musisz zdać sobie sprawę, że porody przedwczesne to aż 4,5 – 15,8% wszystkich porodów, a 70-80% z nich kończy się zgonem.

Polskie Towarzystwo Ginekologiczne rekomenduje przyjmowanie DHA w dawce nie mniejszej niż 600mg/dobę u kobiet z niskim ryzykiem porodu przedwczesnego i 1000mg/dobę u kobiet z wysokim ryzkiem. Dawkowanie to dotyczy całego okresu ciąży!!!

Witamina D3

Często w gabinecie pytam pacjentki ile Wit D3 przyjmują… Żadna nie zna dawki (często otrzymuję informację, że przyjmujecie kompleks witamin…)

Pozwolę sobie poinformować, że 100% noworodków w naszym kraju ma niedobór Wit D3, a u 46,3% występuje ciężki niedobór. Jeżeli chodzi o ich mamy – 68-95% w lecie ma niedobór, a zimą 97-100%. Pamiętając, że ciąża trwa 9 miesięcy nie trudno wydedukować, że część tego okresu przypadnie na tę porę roku.

Niski poziom witaminy D3 to również jak w przypadku DHA wysoki czynnik ryzyka porodem przedwczesnym. Suplementacja redukuje ryzyko porodu przedwczesnego oraz wystąpienia niskiej masy urodzeniowej (badanie przeprowadzono na 3000 kobiet).

Zalecana dawka to 2000IU/dobę i idealnie byłoby suplementować się podobnie jak folianami już przed zajściem w ciążę. Jeśli jest ona dla nas niespodzianką – rozpoczynamy suplementację zaraz po potwierdzeniu ciąży.

Fe

Anemia u kobiet planujących ciąże…

1/10 kobiet w wieku rozrodczym ma niedokrwistość z powodu niedoboru żelaza (główna przyczyna to obfite miesiączki). Stąd tak ważne jest kontrolowanie morfologii jeśli planujesz zajść w ciążę!!

Dlaczego?

Anemia zdiagnozowana u mamy przed 30 tygodnia ciąży wiąże się ze zwiększonym ryzykiem wystąpienia:

  • autyzmu
  • ADHD
  • upośledzenia umysłowego.

Preparatów żelaza nie wolno przyjmować w I trymestrze ciąży i w okresie poprzedzającym zapłodnienie (ryzyko wad wrodzonych). Jeżeli dotyczy cię anemia lub jesteś w grupie ryzyka suplementacja powinna mieć miejsce w dłuższej perspektywie poprzedzającej zapłodnienie, a w okresie ciąży dopiero od II trymestru.

Rekomendowana dawka to min 18mg przed ciążą i 26-27mg od II trymestru. Podczas laktacji dawkę można zredukować do 20mg.

Jod

To pierwiastek niezbędny do wytworzenia hormonów tarczycy, m.in. tyroksyny, która odgrywa ważną rolę w tworzeniu ośrodkowego układu nerwowego płodu.

W początkowym okresie ciąży rozwój tego układu jest całkowicie zależny od produkcji tyroksyny w organizmie matki, bo płód nie ma własnej tarczycy. Tworzy się ona między 10. a 12. tygodniem ciąży, ale i wtedy potrzebuje jodu od matki. W związku z tym zapotrzebowanie na jod u kobiet w ciąży wzrasta o ponad 50 proc. Najlepiej przyjmować jod przez całą ciążę i w trakcie karmienia piersią, w dawce 200 µg dziennie.

Ten rodzaj składnika jest niezbędny, ponieważ:

  • wpływa na rozwój mózgu dziecka,
  • profilaktyka poronień,
  • wspiera pracę układu mięśniowego i układu krążenia.

Niedobory jodu w pierwszej połowie ciąży mogą się wiązać z ryzykiem wystąpienia u dziecka ADHD – takie wnioski wynikają z badań przeprowadzonych kilka lat temu przez naukowców z Uniwersytetu w Messynie (Włochy).

Kilka słów o Wit A.

W ciąży niewskazane jest jej przyjmowanie w formie suplementu (uwaga na ilość zjadanej wątróbki i soku z marchwi!!) Praktycznie niemożliwy jest jej niedobór jeśli prawidłowo się odżywiasz. Zapotrzebowanie uzupełniają już 2 marchewki dziennie!!!

Jej przedawkowanie może wpływać negatywnie na rozwój płodu (w skrajnych przypadkach wodogłowie, małogłowie, wady twarzoczaszki, wady układu krążenia).

5 kluczowych składników odżywczych: żelazo, DHA, kwas foliowy, witamina D3, jod

Suplementy diety w ciąży – argumenty ZA.

By dostarczyć rekomendowane aktualnie dawki substancji z grupy BIG FIVE, musiałabyś dziennie spożywać:

  • 1 kg szpinaku, 200 g wątroby(uwaga – Wit A!) lub 800 g zielonych warzyw (kwas foliowy),
  • 2 puszki tuńczyka Lu 1 kg dorsza (DHA),
  • 30 żółtek jaja, 8 puszek tuńczyka, 400 g śledzi marynowanych (Wit D3),
  • litr mleka krowy, która jadła paszę fortyfikowaną lub jodowanej wody mineralnej (jod).

Profilaktyka wad wrodzonych i powikłań w trakcie ciąży to :

WPROWADZENIE W CIĄŻĘ BEZ NIEDOBORU!!!!!!

Na rynku mamy ponad 80 produktów mineralno – witaminowych dla kobiet w ciąży i połogu…

Dokonuj świadomych wyborów i pamiętaj, że czasami MNIEJ ZNACZY WIĘCEJ.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.