Połóg – co powinnaś o nim wiedzieć.

Pewnie okaże się ,że o czymś zapomniałam…ale to i tak bardzo długi wpis. Mam nadzieję, że dotrwacie do końca 😉

Postępowanie w połogu:
połóg standardowo trwa 6 tygodni i jest to czas na REGENERACJĘ !!!!!
spokój i odpoczynek to Twój największy przyjaciel (to nie jest czas na pielgrzymki ludów😉, nie krępuj się poinformować rodziny, że czas na odwiedziny nadejdzie…, a kiedy?Ty o tym zdecydujesz)
– odpowiednia ilość snu!!!🛏🤱
nie siadamy po porodzie DN przez 2 tygodnie (nie dotyczy CC),

– w drugiej dobie po porodzie powinnaś już podjąć próbę aktywacji MDM (mięśni dna miednicy), nie będzie to łatwe zwłaszcza po porodzie DN, ale nie poddawaj się!!!💪

prawidłowe odżywianie – ciąża, poród, karmienie powodują często rozległe niedobory.
Sprawdzą się rozgrzewające zupy. Jeśli nie jesteś wegetarianką Twoje ciało podziękuje Ci za dobry, pożywny rosół na kościach( kolagen). Jeśli interesujesz się medycyną naturalną poczytaj o zupach mocy 💪🍲

Powinnaś jeść regularnie i dobrej jakości, pełnowartościowe pożywienie. Zrezygnuj z wysoko przetworzonego pokarmu, mrożonek, surowych owoców i warzyw, wszystkiego co wychładza.
Twoja Laktacja będzie miała większe szanse na prawidłowy przebieg jeśli Twój układ pokarmowy prawidłowo działa, a krew jest w dobrej kondycji.

Nie jestem dietetykiem, ale wspieram się wiedzą specjalistek z zakresu medycyny naturalnej, chińskiej .Od lat sama z tej wiedzy korzystam, dlatego umieszczę w tym wpisie kilka produktów wspierających laktację:

– kminek,
– czarnuszka,
– melisa,
– werbena,
– bazylia,
– majeranek,
– tymianek,
– pokrzywa,
– jęczmień,
– owies,
– marchew,
– strączkowe: fasola biała, kolorowa, soczewica, bób;
– zupy mocy.

Laktacji sprzyjają:


➡️smak słodki np. kasza jaglana, jęczmień, słodki ryż, kukurydza,
➡️ciemnozielone, żółte i pomarańczowe warzywa, świeże kiełki,
➡️orzechy, migdały, pestki, nasiona oleiste,
➡️świeże ryby… tak wiem, nie jest o nie łatwo,
➡️niewielkie ilości jaj i drobiu.

To wszystko oczywiście tylko podpowiedzi, ale zawsze warto poinstruować domowników czym mają Cię powitać gdy wrócisz do domu😁😉😋

pij odpowiednią ilość wody i naparów ziołowych
zapobiegaj zaparciom – regularne wypróżnianie bez parcia zabezpieczy Twoje dno miednicy,
nie powinnaś też się wychładzać; unikaj przeciągów 🌬, nie wychodź z mokrą głową na zewnątrz.
Coś Ci to przypomina?… Rady mamy, babci… i tu miały rację😃🥳

Kilka słów o INWOLUCJI MACICY.


Inwolucja – czyli obkurczanie macicy.
Co ją wspomaga i przyspiesza:
karmienie piersią🤱,
kompresja powłok brzusznych (leżenie na brzuchu – można podłożyć dodatkowo poduszkę; po porodzie DN jeśli jesteś w stanie już w 1 dobie, po CC podejmij próbę gdy dolegliwości bólowe Ci na to pozwolą). Układaj się w ten sposób kilka razy dziennie, zaczynając od kilku minut.

,, głaskanie macicy” – jeśli poród nastąpił DN możesz zacząć już w 1 dobie, jeśli CC lepiej będzie poczekać na usunięcie szwów. Połóż się na plecach, nogi zgięte w kolanach lub umieść pod kolanami zrolowany koc; ruch głaskania prowadź od spojenia łonowego w kierunku pępka. Poświęć na to kilka minut dziennie.
spacery, chodzenie,
– herbata z owocu głogu.

Czas połogu to nie czas na powrót do większych aktywności. 9 miesięcy Twoje ciało się zmieniało i tyle samo czasu ma na powrót do stanu sprzed ciąży. To nie wyścig!!🏃‍♀️

Każda kobieta inaczej zmienia się w ciąży i inaczej przechodzi przez połóg. Jeżeli zostałaś wcześniej przygotowana i znasz ćwiczenia, które możesz wykonywać w tym okresie możesz je wykonywać. Pamiętaj tylko, że przez okres tych 6 tygodni nie powinnaś przyjmować pozycji odwróconych (tych gdzie miednica znajduje się powyżej linii barków).

Ważne abyś uświadomiła sobie jak ważny to czas, jak on wpłynie na Twoje zdrowie fizyczne i psychiczne. Przekaż te informacje swojemu partnerowi, lub innej wspierającej Cię osobie💑👩‍❤️‍👩.

Krążki i pasy poporodowe…

Nie i jeszcze raz nie🙅‍♀️!!!!! Jeśli siadasz na krążku ,,otwierasz” swoje dno miednicy, rozciągasz tkanki, które mają się obkurczać. Dwa tygodnie bez siedzenia bezpośrednio na kroczu – myślę, że dasz radę✊💪.

Pasy… możliwe, że jeszcze spotkasz się z takim zaleceniem. Pas rozleniwia i tak już nadmiernie rozciągnięte i osłabione mięśnie.
W dodatku źle zakładany może zwiększać ciśnienie w dnie miednicy poprzez spychanie narządów w dół🤦‍♀️.

Jest sytuacja w której pas może zostać użyty:
✅rozejście spojenia łonowego, któremu towarzyszy bardzo silny ból,
✅ jeśli mamy do czynienie z przepukliną kresy białej, a chcę wprowadzić ćwiczenia w podporze – na ten czas stosuję kinesiotaping, a gdy nie ma takiej możliwości pozwalam na czas tych ćwiczeń założyć pas.
📢 Nie nosimy go profilaktycznie‼️

Jak go prawidłowo założyć? Połóż się na plecach, ugnij nogi, biodra unieś do góry i dopiero wtedy go zakładamy. Nie na stojąco!!!

Po zakończonym połogu odbywasz wizytę kontrolną u ginekologa. Mam nadzieję, że doczekamy kiedyś standardu w opiece okołoporodowej, że taka wizyta będzie rekomendowana również u terapeutki uroginekologicznej.

Dziś tylko Twoja świadomość i troska o własne zdrowie powoduje, że spotykamy się właśnie po zakończonym połogu – do czego Cię zachęcam.

Paulina

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.